Send ikke samme mail til alle – brug marketing automation

Typisk vil du bruge cookies til at få indsigt i dine kunders adfærd på nettet, og den adfærd kan du så bruge til at målrette content mod dem. Det kunne være via mails. Lad os sige, at du har en webshop, hvor et lead har lagt varer i deres indkøbskurv eller bare har set på et produkt, men hvor de ikke har foretaget noget køb endnu. Med den viden kan du så måske sende dem mails, der giver et lille skub.

Lad en robot spore leads og rette relevant indhold mod dem

Og nu står der ”du”, som om det behøver være dig, der manuelt hitter ud af, hvilke mails skal sendes til hvilke kunder alt efter, hvor de er i købsrejsen. Det behøver det selvfølgelig ikke være, for det er noget, du kan lade en robot om. Det kaldes for marketing automation, når du bruger viden om dine leads’ adfærd til at sende dem relevant indhold, der meget gerne skulle få dem til fx at foretage køb.

Pas på faldgruberne ved marketing automation

Det behøver ikke være hverken svært eller særligt dyrt at komme i gang med marketing automation, men der er mange faldgruber forbundet med brugen af målrettet, automatiseret markedsføring, du skal være obs på. Klikker du ind på linket ovenfor, kan du læse nogle af dem hos et marketingbureau. Bl.a. bør du ikke udelukkende sende mails – for du kan rette indhold mod dine leads på flere måder.

Marketing automation erstatter ikke kommunikatørerne

Ved at begynde at arbejde med marketing automation får du frigjort nogle menneskelige kræfter i din marketingafdeling, der så kan bruges de steder, hvor en robot ikke er det oplagte valg (endnu). Fx produktion af content, dvs. indhold som blogindlæg, nyhedsbreve, podcasts, produktbeskrivelser og video. Marketing automation erstatter altså ikke behovet for at have kommunikatører i firmaet.