Biografernes reklamer bliver en integreret del af biografoplevelsen

Der er få oplevelser, som kan måle sig med at se en film i biografen – det er en verden fuld at lys, lyde og bevægelse, som kan få publikum til at glemme tid og sted. Biografoplevelsen er dog ikke begrænset til selve filmen – når man går ind i biografen, bydes man velkommen af et væld af reklamer, som forgår på det store lærred, men også på de mindre skærme og boards, som er spredt ud over hele biografen med biografreklamer. I dette blogindlæg vil vi se nærmere på biografreklamer, hvad der sker bag kulisserne og hvordan det kan påvirke din biografoplevelse.

Hvorfor er biografreklamer nødvendige?

Når man tænker på biografoplevelsen, tænker man som regel på at se en god film i store omgivelser, men hvordan ville oplevelsen være uden biografreklamer? Biografer er nødt til at vise reklame før filmene, for at skaffe penge og holde biograferne igang. Da biografernes billetpriser stadig er rimelig dyrere end online streamingtjenester, er det vigtigt for biograferne at have en ekstra indtægt. Derudover kan reklamerne faktisk give en fornemmelse af at være ‘i biografen’, og forberede publikum på, at de skal trække sig tilbage fra hverdagen, og træde ind i en verden af film og oplevelser.

Hvad kan man forvente at se i disse biografreklamer?

Når man venter på at ens film skal begynde, kan man forvente at se en række forskellige biografreklamer, som ikke kun vil blive vist på det store lærred, men også på små skærme og boards rundt omkring i biografen. Reklamerne kan være alt lige fra streamingtjenester, bilmærker, mad og drikkevarer, og endda en opfordring til at slukke mobiltelefonen før filmen begynder. Reklamerne bliver også mere interaktive, såsom mulighed for at tilgå en bestemt URL for at se mere om produktet, som bliver vist.

Hvordan bliver reklamerne valgt?

Biografreklamer opererer generelt med to slags reklamepakker – en national og en lokal. Nationalpakken bliver solgt af en landsdækkende reklamebureau, og indeholder reklamer for landsdækkende virksomheder. Lokale pakker bliver solgt af biografens lokale personale, og indeholder reklamer for lokale virksomheder, som kan reklamere for aktuelle kampagner og begivenheder. Biograferne kan tilgå en databasen af reklamer, som passer til deres publikum og biografreklamers generelle stil.

Hvordan reklameres der uden at forstyrre biografoplevelsen?

Mens reklamerne er nødvendige for biograferne, kan de desværre også irritere publikum, som forventer at se film snart. Biografens ansatte sørger for at bibeholde en opdateret rækkefølge af film, trailers og reklamer, således at publikums opmærksomhed holdes hele vejen igennem. Desuden kan reklamebureauer give rådgivning til reklamefilm, således at de ikke overstiger en bestemt spilletid eller bliver for voldsom.